• 06-29387840
  • info@thecrazyrockers.nl

DEN HAAG EN INDOROCK

DEN HAAG EN INDOROCK

DEN HAAG is dé stad van de Nederbeat. Maar méér nog de stad van de INDOROCK die aan de Nederbeat vooraf ging.

RIDDER IN DE ORDE VAN ORANJE-NASSAU
WOODY BRUNINGS ● EDDY CHATELIN ● BEN POETIRAY

TOESPRAAK BURGEMEESTER JAN VAN ZANEN 
GEMEENTE DEN HAAG

“Wat fijn dat u er allemaal bent. Ik vind het ook een enorme eer om hier te zijn, samen met jou. Beste leden van The Crazy Rockers en The Java Guitars: in het bijzonder Woody, Eddy en Ben! Haal ze erbij. 

Ik wil even iets tegen jullie in het bijzonder zeggen. Wat een eer, ik zei het net tegen u allemaal, om vanavond in jullie nabijheid te zijn en te kunnen genieten van jullie muziek. Ik hoorde het net. Inmiddels zijn jullie echt levende legendes. Pioniers van de rockmuziek in ons land. Iconen van de Indorock. Eind jaren ’50 en begin jaren ’60 brachten jullie de Rock ’n Roll naar Nederland, dat toen nog zeer puriteins was. 

De Indorockers zorgden voor een frisse wind. Voor vernieuwing. Latere generaties musici zijn schatplichtig aan jullie. Rinus Gerritsen en Cesar Zuiderwijk van Golden Earring verwoorden dat simpel en helder: “We hebben het geleerd van de Indorockers.”

Wie Indorock zegt, zegt natuurlijk ook Den Haag! Dé stad waar van oudsher het hart van de Indische cultuur in Nederland klopt. Dat Den Haag in de loop van de jaren ’60 kon uitgroeien tot Beatstad -met namen als Golden Earring, The Motions en Shocking Blue- is te danken aan jullie pionierswerk. Daarom is het ook zo mooi dat we vanavond bijeen zijn in het Paard. Dé poptempel van Den Haag. Voor dit gezamenlijk optreden van The Crazy Rockers en The Java Guitars. 

Inmiddels vormen The Crazy Rockers de oudste rockband van Nederland. Met maar liefst twee leden van het allereerste uur: Woody Brunings en Eddy Chatelin.

Woody, je bent geboren op Saba en je bracht je vroege jeugd door in Suriname. Dat feit bevestigt meteen dat de term Indorock meer betekent dan muziek gemaakt door musici met een Indische achtergrond. Als 15-jarige, nog niet zo lang geleden, kwam je begin jaren ’50 naar Nederland en je groeide verder op in Den Haag. Samen met Eddy was je erbij toen in 1959 The Crazy Rockers in onze stad werden opgericht. 

Eddy, je moet met je 15 lentes op dat moment de allerallerjongste sologitarist en leadzanger van Nederland zijn geweest. De technische apparatuur was nog lang niet zo ontwikkeld als nu. Dus werd er heel veel improvisatietalent verlangd.

The Crazy Rockers behoren samen met bijvoorbeeld de legendarische Tielman Brothers tot de eerste bands die in ons land live Rock ’n Roll speelden. Dat was dus echt iets nieuws. Begin jaren ’60 vertrokken The Crazy Rockers naar Duitsland. Waar jullie in Hamburg in de roemruchte Kaiser Keller speelden. In dat zelfde etablissement trad in die periode ook een jonge, nog onbekende, band op: The Beatles. Het kan niet anders zijn of ze hebben het van jullie afgekeken.

Na jullie terugkomst in 1962 braken jullie echt in Nederland door. Met jullie eerste single “Mamma Pappa Twist” stonden jullie 3 maanden in de hitparade. Het succes legde jullie geen windeieren. Volgens een krantenartikel uit het nieuwsblad van het noorden uit 1964, ter aankondiging van een optreden in Vlagtwedde, hadden op dat moment alle Crazy Rockers een eigen sportauto.

Ben, intussen was jij ook actief geworden als muzikant. Op 13-jarige leeftijd richtte je met je broers in Brabant een familieband op: The Poetiray Brothers. Als jochie was je vanuit Indonesië naar Nederland gekomen. Muziek was jullie met de paplepel ingegoten. Je vader was een bekende muzikant in het voormalig Nederlands-Indië. Hij was voor jou en je broers een strenge en ambitieuze leermeester. Ben, je speelde in vele bands. Ook in het buitenland en sinds zo’n 20 jaar maak je met The Java Guitars muziek. Geweldig!

Woody en Eddy met The Crazy Rockers bereisden jullie eveneens vele landen. Jullie maakten zelfs op uitnodiging van de Nederlandse ambassade een tournee door Indonesië. Woody in de tussentijd, ja let op dit is echt geweldig, Woody in de tussentijd was je leraar Duits geworden. Ik weet niet of het iets te maken had met jullie tournees door Duitsland. Maar het feit is dat je leerlingen met je wegliepen. Je lijkt me dan ook in alles het tegenovergestelde van die zure leraar Duits ‘O, den Beste’ die Wim de Bie zo mooi kon neerzetten. Eddy, ook jij hebt het onderwijzen in je bloed. Heel veel musici leerden bij jou de kneepjes van het gitaarspel.

Nou, Woody, Eddy en Ben alledrie zijn jullie inmiddels zo’n 64 tot 60 jaar lang actief in de muziek. Niet alleen behoren jullie tot de grondleggers van de Indorock in Nederland. Jullie houden deze heel specifieke muziekstijl tot op de dag van vandaag in ere. Ook hier in Den Haag. 

Niet alleen in het Paard maar bijvoorbeeld ook op de Tong Tong Fair. Indorock is springlevend cultureel erfgoed, dankzij jullie. Erfgoed dat bovendien het nodige weet te vertellen over de koloniale en postkoloniale geschiedenis van Nederland en van Den Haag en die stad vol sporen van Smaragd. Indorock is niet alleen heerlijke muziek om op te dansen en naar te luisteren. Vergeet ook niet de spectaculaire podium shows.

Maar Indorock is ook de soundtrack die hoort bij de levens van ontelbare mensen. Met een achtergrond in Nederland-Indië of één van de andere voormalige koloniën. Indorock is jullie levenswerk. 

Als burgemeester van Den Haag van 1961, dus ver van na jullie tijd zal ik maar zeggen, doet het me heel veel plezier en genoegen en vind ik het ook een enorme eer om jullie te kunnen mededelen dat het Zijne Majesteit de Koning heeft behaagd om jou Woody, om jou Eddy en jou Benny te benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.”

INTERVIEW-RONDJE-IN-DE ZAAL 

VRAAG: Burgemeester hoe vindt u het geheel zo?
Burgemeester Jan van Zanen: “Ik vind het prachtig. Het symboliseert ook zoveel, hè? Vele generaties Den Haag. Vele generaties voormalig Nederlands-Indië. Maar vooral vele generaties Rock. Indorock! Ik ben trots dat ik deze drie legendes Koninklijk heb mogen onderscheiden.”

THE CRAZY ROCKERS met WOODY BRUNINGS, EDDY CHATELIN, HARRY BERG, SIDNEY RAMPERSAD (R.I.P), PIM VEEREN (R.I.P.)

‘MAMMA PAPPA TWIST’

‘THE THIRD MAN’

‘CARIOCA’

HAAGS BEAT FESTIVAL EERT OUDE LEGENDES

ALEXANDER SERBAN organisator HAAGS BEAT FESTIVAL ● Bron: DHFM

Het Haags Beat Festival is een eerbetoon aan de artiesten die Den Haag voor eeuwig op de kaart hebben gezet in de geschiedenis van de popmuziek.

Drie generaties Haagse muzikanten: Woody Brunings | THE CRAZY ROCKERS ● Spike van Soest | DI-RECT ● Rinus Gerritsen | GOLDEN EARRING

HAAGS BEAT FESTIVAL 2023 ● THE CRAZY ROCKERS ● o.l.v. WOODY BRUNINGS ● EDDY CHATELIN ● CHRIS LATUL ● REMY SONNEVILLE ● WOPKE VAN DER MOLEN

HAAGS BEAT FESTIVAL 2022 ● THE CRAZY ROCKERS ● WOODY BRUNINGS ● EDDY CHATELIN

THE CRAZY ROCKERS ● WOODY BRUNINGS ● SPIKE VAN ZOEST gastmuzikant DI-RECT

EERBETOON AAN DE INDOROCK BY DINAND WOESTHOFF ● MATTHIJS GAAT DOOR

De pioniers van de Nederlandse popmuziek kwamen uit het voormalige Nederlands-Indië. Dinand Woesthoff duikt in deze muziekgeschiedenis met een eerbetoon aan de indorockers die rock-‘n-roll in Nederland op de kaart zetten. Samen met Julia Loko, Eddy Chatelin a.k.a. Eddy C, Erwin Java en Erwin van Ligten.

Songs: ‘BLUE BAYOU’ & ‘JAVA GUITARS’ & ‘MAYBELINE’

DINAND WOESTHOFF ● JULIA LOKO ● EDDY CHATELIN ● ERWIN JAVA ● ERWIN VAN LIGTEN ● SVEN HAMMOND BIG BAND

GOLDEN EARRING OVER INDOROCK

Interview met RINUS GERRITSEN en CESAR ZUIDERWIJK

DEN HAAG BEATSTAD NUMMER 1

In vogelvlucht door de geschiedenis van de Haagse popmuziek.

WOODY BRUNINGS ● EDDY CHATELIN ● SPIKE VAN ZOEST

TONG TONG FAIR

TONG TONG FAIR – DEN HAAG ● THE CRAZY ROCKERS o.l.v. WOODY BRUNINGS ● GEORGE KOOYMANS gastmuzikant

TONG TONG FAIR | DEN HAAG ● THE CRAZY ROCKERS met CHRIS LATUL ● GEORGE KOOYMANS gastmuzikant ● o.l.v. WOODY BRUNINGS ● BOY BROSTOWSKI ● RINUS GERRITSEN gastmuzikant ● EDDY CHATELIN ● LOUIS DRABE

WAAROM DEN HAAG ‘BEATSTAD NO. 1’?


23 juni 2020 ● Bron: Faculteit Maatschappij & Gedrag. Klik op Universiteit van Amsterdam voor volledig artikel ● Prof. dr. R. C. Kloosterman

Wat maakte Den Haag de plek waar wereldwijde beathits als ‘Venus’ en ‘Radar Love’ konden ontstaan? Een combinatie van Indische roots en informele ontmoetingsplekken maakten van Den Haag ‘Beatstad No. 1’. Zo stellen sociaal geografen Robert Kloosterman en Amanda Brandellero. Het was niet zozeer Amsterdam, de culturele hoofdstad. Maar Den Haag, waar in de jaren zestig de meest levendige beatmuziekscene van Nederland ontstond. Jongeren uit de voormalige kolonie Nederlands-Indië, waren al goed bekend met de Amerikaanse populaire muziek van destijds. Zij legden de basis voor de muziekervaring van de stad. Gecombineerd met sociaal-demografische (babyboom), economische (naoorlogse boom), en ruimtelijke trends (leegstaande panden als gevolg van stedelijke achteruitgang ). Zo werd Den Haag stevig op de kaart van de populaire muziek gezet, concluderen sociaalgeografen Robert Kloosterman van de Universiteit van Amsterdam en Amanda Brandellero van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Wat is beatmuziek?

Beatmuziek was een grote rage in de jaren 60. Het is een sub stijl van de rock en mengvorm van rock-‘n-roll, doowop, skiffle en rhythm-and-blues. Het ontstond in Liverpool met The Beatles en in hun kielzog kwamen bands als The Rolling Stones, The Animals, The Kinks en The Who.

In Nederland, waar het ook wel de nederbeat werd genoemd, braken bands door als The Motions, The Golden Earrings, Q65 en Sandy Coast. Al deze succesvolle bands kwamen uit Den Haag, die daardoor bijnamen kreeg als ‘Beatstad No. 1’ en ‘het Nederlandse Liverpool’. ‘Deze bands zijn niet zozeer met elkaar verbonden door hun overeenkomstige geluid, maar door hun geografie’, stellen Kloosterman en Brandellero.

Waarom Den Haag?

 ‘Je zou misschien verwachten dat Amsterdam als culturele hoofdstad de plek was om aan te haken bij de beatmuziek scene, die in de jaren 60 vanuit Engeland de wereld veroverde. Maar dat bleek toch Den Haag te zijn’, vertelt Kloosterman.

‘Wat een belangrijke factor was in de verspreiding van deze muziekscene, was de toegang tot de Amerikaanse radiozenders die de popnummers uitzond. In Nederland was dat via de toen illegale radiozender Veronica die daarom vanaf zee opereerde. Den Haag ligt natuurlijk dichtbij de kust en in deze stad was deze zender daardoor goed te ontvangen.’

‘Maar’, vervolgt Kloosterman, ‘in Den Haag bevond zich ook een groep die al veel langer naar die Amerikaanse zenders luisterde. Dat waren de jonge mensen die uit de voormalige kolonie Nederlands-Indië naar Nederland waren gekomen. Zij brachten een veel grotere kennis van de Amerikaanse populaire muziek met zich mee, inclusief hoe je dit soort muziek kunt spelen en uitvoeren. Zo legden zij een basis voor een levendig tijdperk van muzikale creativiteit in de stad.’

‘Een andere voorwaarde waar Den Haag in voorzag, was een ruim aanbod van informele locaties. Hier konden mensen elkaar ontmoeten, als gevolg van stedelijke recessie. Dit waren plaatsen als De Marathon (een familiebedrijf en schaatsbaan) en de Houtrust Rotonde (een club en restaurant gelegen naast een voetbalveld). Zo mocht de Golden Earring op 20 november 1965 in de Houtrust optreden. Toen The Kinks niet op kwamen draven. De Golden Earring werd later één van de meest succesvolle bands van de stad en Nederland in die periode.’

Lessen voor vandaag

‘Wat deze analyse onder andere laat zien is dat een informele of tolerante sfeer heel bepalend kan zijn voor de creatieve sector. Hier kan creativiteit en een vorm van innovatie plaatsvinden. Door de mogelijkheid veel en diverse mensen te ontmoeten, affiniteit met elkaar te delen, en ideeën met elkaar uit te wisselen. Dit zijn toch basiskenmerken van een stedelijke sociale economie. Als stad moet je daarom ook zuinig zijn op die informele en traditionele sferen’, concludeert Kloosterman.

FRED ZUIDERWIJK en WOODY BRUNINGS

Interview van FRED ZUIDERWIJK met LEO BLOKHUIS, WOODY BRUNINGS en SPIKE VAN ZOEST